Mazatlan

Ieftin nu inseamna ca serviciile sunt de proasta calitate. Sa luam exemplul Pride. O croaziera de 7 zile (Long Beach – Puerto Vallarta – Mazatlan – Cabo San Lucas) costa aproximativ 600$ (chiar mai putin in low season, pret de start). In cei 600$ sunt incluse 6 nopti de cazare in camere comparabile cu ale unui hotel de lux, transportul, mancare la orice zi si din noapte (nu exceptionala, decenta), showuri gratuite, atentie exagerata din partea tuturor sclavilor de pe vapor etc etc. Deloc rau, pasagerii par sa fie foarte multumiti.
Cum reuseste totusi Carnival sa mentina rata profitului extrem de ridicata in conditiile in care preturile sunt atat de mici? Lipsa taxelor, activitatile comerciale de pe vapor si „sclavii” fac diferenta.
Majoritatea vaselor Carnival sunt inregistrate in Panam(e)a. Acolo nu prea exista taxe, legi, iar daca exista sunt foarte relaxate. Carnival isi desfasoara activitatea in „apele internationale”, asta inseamna ca in afara unor sume modice (taxe de port si alte tipuri de taxe) nu contribuie cu foarte mult la bugetele tarilor prin care are porturi.
Probabil ca pretul unei croaziere nu acopera costurile de operare. Banii se scot din activitatile (duty free) desfasurate pe barca: foto, casino, bar, shore excursions, SPA etc. Astfel ca unii platesc 600$ croaziera doar ca sa plece acasa cu poze de 800-1000$ (desi media/pasager e muuuult mai mica, doar vreo 30$/saptamana dati pe poze). Tactica inteligenta din partea Carnival: oamenii sunt momiti initial cu un pret foarte mic pentru croaziera, dupa care sunt usurati la portofel (scuzati expresia grobiana) pe parcursul croazierei. Cu cat vaporul petrece mai mult timp departe de tarm, cu atat mai bine pentru Carnival.
Pentru a mentine costurile la un nivel cat mai redus, Carnival foloseste forta de munca ieftina (dar spalata bine pe creier ulterior), adusa din tari unde 1,000$/luna (70 ore/saptamana sau mai mult) inseamna o caruta de bani. In unele cazuri compania plateste minimul posibil. Spre exemplu, in cazul unui cabin steward, compania ii ofera un salariu de 30$/luna. Este problema angajatului daca scoate sau nu bani din „tips-uri” pentru a compensa nimicul primit de la companie. Umbla vorba ca vor sa taxeze in curand tipsurile primite de barmani, cabin steward samd, astfel incat acestia sa nu castige prea mult iar o parte din bani sa ajunga la Carnival.
Subiectul e vast, din pacate aici nu am timp sa scriu mai mult. Timp de pierdut cu un astfel de subiect o sa am in cele doua luni de vacanta (indiferent de ce voi face dupa) la intoarcerea in tara.